A Day in the Country 1936 ★★★★

En Parisisk familie tilbringer dagen på landet. Datteren forelsker seg i en mann på et vertshus, hvor de tilbringer dagen.

Filmen ble aldri fullført av grunner jeg ikke finner ut, men tipper det har noe med Renoirs reise til Usa etter andre verdenskrig, været skal også ha vært en faktor. Filmen ble klippet og limet sammen av ” forsiktige” hender i det som blir antatt var Renoirs visjon
Franske menn ute etter hanky panky. En liker mora, en liker dattera. Kan tenke meg dette er noe som gjorde ”europeisk” film den ble betraktet som i Hayseraens Amerika. Voldtekt er vel nøkkelordet.
Jean Renoir dukker opp i filmen som Uncle Poulain.

Filmen er og desverre forblir uferdig. Filmens status er filmkverulanters mekka når det kommer til å diskutere hva den egentlig handler om. Sånn som historien blir vist er det to skoler ute å går.
1. en voldtektsmanns drøm
2. den yngre datteren som har giftet seg under tvang med en eldre mann reiser på landet med familien og oppdager en gammel flamme og kjærligheten blomstrer på nytt

mulig den også handler om en fin dag på landet hvor folk flørter og forelsker seg under solen...

Ikke en film som ”gav” meg så mye. Hvorfor er denne egentlig på 1001 lista ? er det at den er omdiskutert som den er eller fordi det er en Renoir film (han har for øvrig mye kult på cv’en sin.) Det som trekker opp for min del er det vakre franske landskapet, en noe pikant og rimelig kontroversielt tema (er) som er like viktig i dag som da.

Comment?

Please to comment.