Ashes and Diamonds 1958 ★★★

Handler om Maciek, en soldat i den polske undergrunnen, på den siste dagen før tyskerne offisielt kapitulerte får i oppdrag å ta livet av Szcuzuka, en kommunistisk leder. Maciek som er en dreven drapsmaskin opplever tvil for første gang da målet er en tidligere krigshelt, og må derfor følge en ordre som jobber i mot hans instinkter.

Den konkluderende filmen i Wajdas Undergrunnstrilogi, som etterfulgte A Generation (1954) og Kanal (1956). En til tider svært symbolsk tungvekter uten at den er propaganda, regissøren har her laget en film som på veldig underfundig metode gikk forbi sensuren.

Cybulski er perfekt som drapsmann for undergrunnen, men til tross for at han spiller avslappet og nøysom, iløpet av natten blir han introvert og melankolsk. Tydelig en rolle inspirert av James Dean (ironisk nok døde også han ung) forelsker Maciek seg i en vakker barpike, innser han at livet er en voldelig syklus og bestemmer seg for å slutte som drapsmann. Det som følger da er en natt med selvransakelse og oppdagelser for en ung soldat med masse blod på hendene

Filmens kinematografi var også veldig pen, Szcuzuka's drapscene var uforglemmelig i det han faller i armene til Maciek, så går fyrverkeriet av siden de feirer krigens slutt. Og vandringen inn i den nedbombede kirken hvor en knirkete Jesus statue svaier frem og tilbake.

Dette er en type film jeg gjerne vil tvinge meg til å like mye mer enn det jeg egentlig gjør, en usammenhengende og ofte svært forvirrende narrativ kontruksjon kastet meg ut av handlingen flere ganger, noe som førte til at jeg så filmen hele to ganger. Og ikke ulikt flertallet av alle filmer fra 50 tallet, så ender det selvsagt svært dårlig for alle involverte.

En noe intim studie om konsekvensene av motsettende krefter i to uforsonelige menn med mye til felles. Maciek og Szcuzuka er to forskjellige generasjoner, hvor den ene er hovedsaklig er en patriot, men den sistnevnte slåss for land og flagg i Spania. Begge to er dedikerte til sin sak og sine kamerater, og tror på sin plikt, samtidig så oppdager de at de ikke kan leve opp til deres egne høye forventninger

Comment?

Please to comment.