From Here to Eternity 1953 ★★★★

Handler om en gjeng soldater stasjonert på Hawaii under andre verdenskrig, vi følger hovedsakelig Pvt. Prewitt (Clift) som er en tidligere bokser med mentale komplikasjoner pga en ulykke under en kamp, han nekter å slåss for leiren til tross for en leirsjef som straffer ham, vi følger også Sgt. Warden (Lancaster) som har en komplisert affære med sin overordnedes kone.

Legg merke til en yngre Borgnine som bøllen Fatso, og Sinatra i en rolle i dag hvor en av de mest kjente hollywoodmytene har oppstått.

Sinatra ska ifølge myten ha fått rollen som Maggio pga press fra mafiaen mot regissør Zinneman. Som igjen skal ha blitt inspirasjonen til ”hestehodet i sengen” scenen i Gudfaren. Men dette har visstnok blitt avfeid av både regissør og samtlige medvirkende.

En veldig omdiskutert film hvor en av hoveddiskusjonene angår forholdet mellom Prewitt og Warden, og om ikke de er mer enn bare ”venner”. Filmen er også kjent for den kjente strandscenen hvor Warden og Karen ligger og roter i stranden mens bølgene skyller over dem.

Clift og Lancaster er glimrende, men vil påstå at Clift er hakket mer engasjerende og dyktigere. Sinatra er nok med pga ”starpower”, vet han får skryt fra folk her, men jeg har ikke helt sansen for han her. En modig regissør han Zinneman som våger å lage en film som portretterer et noe negativt bilde av det amerikanske militæret, da McCarthyismen fremdeles murret i Usa’s politiske miljø.

En veldig kontroversiell film med flere provoserende temaer blant annet Usa’s militær som er alt annet enn snille karer, utenomekteskapelige forhold og noe homoerotiske undertoner

En fantastisk film til tross for noe utdatert innhold treffer og engasjerer pubilkum. Japans angrep er noe kort og kunne vært lengre.

Romantiske forhold under angrepet ved Pearl Harbor kan jo minne om en annen film lengre nede i søppelbøtta, men denne er ikke bare mer engasjerende mens også utrolig velspilt. En kan mistenke Bay for å lage nettopp en ny From Here To Eternity da han laget kalkunen Pearl Harbor.

Comment?

Please to comment.