The Treasure of the Sierra Madre 1948 ★★★★

Synspunkter : Kvalitetsmessig er den tvers gjennom, stø regi, gode skuespillere, spennende og engasjerende. Livet til gullgravere, frykten for bandidos og den paranoiaen for at sidemannen skulle ta ræva på deg var godt gjennomført. Så langt en virkelig god film…
Dette må neste være den filmen som Bogart virkelig viser hva han er laget av skuespillermessig, en karakter som er paranoid og virkelig skrudd til tider. En får nesten sympati med ham mot slutten, helt til en husker hva han egentlig er.
John Huston var en krevende regissør, og når en ser filmer føler en nesten den tørre ørkensanden og til tider miserable følelsen av å ikke stole på noen. Og som om det ikke er nok så dukker det desperados opp ute etter gullet.

Likte ikke slutten, greit nok at Bogart måtte bøte med livet, men at alt gullet forsvant pga en stiv kuling, og gjorde de mer oppegående graverne tømt for hard arbeid og det endte i latter var mildt sagt j”#¤ irriterende. Jada….. det er mer i livet enn gull og penger osv. osv. osv. Moraliserende til tusen !. Men det endte jo godt og de tok det som sagt med et smil osv. men det ødela litt for meg…. her har de jobba i fjellet noen år så forsvinner det like kjapt som fisen ut av buksa.

Kvalitetsfilm med eventyr på høyt plan, legendariske replikker og gull atter gull.
Anbefales til innkjøp eller kanskje leies om en ikke liker overmoraliserende endinger.

Comment?

Please to comment.