Things to Come ★★★

Oss emellan är det inte helt lätt att betygsätta den här filmen. Jag hade tänkt beskriva Things to Come (svensk titel Tider skola komma) som en lågbudget-scifi från 30-talet men är osäker på om det stämmer. Eller, ja, 30-talet och scifi stämmer, det är lågbudgeten som jag är osäker på. För den känns bitvis ganska billig. Och det finns en hel del dialog här som är yttest tveksam.

Å andra sidan är det gott om coola idéer och det är kul att se en film från mitten av 30-talet som beskriver sin bild av historien mellan då och en bra bit in på 2000. Ungefär 30 år från den tid vi lever i nu, om jag förstått saken rätt. Det är häftigt.

Jag skulle verkligen vilja se en remake av Things to Come. Gärna en stilistisk sak som behåller mycket av de idéer och den design som dyker upp i den här filmen. Moderniserar men inte för mycket, liksom.

Fast tills det händer kan jag åtminstone rekommendera den här filmen. För vare sig den är egentligen är en tvåa eller kanske något mer än en trea, så är den definitivt sevärd.