Nomadland ★★★★

This review may contain spoilers. I can handle the truth.

This review may contain spoilers.

Den här filmen är gripande, realistisk, vacker, nyskapande och inte riktigt min grej. Filmen saknar i stort sett en dramatisk kurva och jag hade uppskattat den mer som en dokumentär (av vad jag förstår är det något utav ett doku-drama redan) kring till exempel personerna Fern möter, kring att leva i en minibuss, kring arbetsvillkoren för kringresande säsongsarbetare i USA, eller något annat av de många teman som filmen berör.

Många teman som filmen snuddar vid trodde jag skulle bli mycket större frågor, men det mesta liksom fixar sig - minibussen går att laga när den går sönder, Dave verkar inte få finansiella problem av att ligga på sjukhus, ingen fryser ihjäl eller råkar kolmonoxidförgifta sig själv, Amazon-arbetarna har det trevligt på lunchen och det faktum att det företaget ägs av världens rikaste man samtidigt som arbetare på Amazons lager pissar i flaskor för att de inte hinner gå på toa berörs inte alls.

Men trots att jag fann mig snegla mot klockan då och då under filmen så lyfts den så mycket av fotot och Francis McDormand att den ändå får en fyra.

Såg den hos Per, med densamme och Hedvig.

Jobjörn liked these reviews