Quo Vadis, Aida? ★★★★

1990-talet är ett ett glapp i mitt historiska medvetande. Historiaundervisningen i skolan täckte naturligtvis inte den perioden - den var ju nutid, eller i alla fall väldigt nylig dåtid, och det var ju knappt så att det stod "Ryssland" istället för "Sovjetunionen" i böckerna. Men till skillnad från typ 9/11 och framåt var jag inte själv tillräckligt gammal för att hänga med på vad som hände. Namn och ord som "Milošević", "Sarajevo", "Mladić", "Bosnien", "NATO", "Serbien" för inte mina tankar till krig, folkmord och flyktingar utan mest till lägenheten där jag bodde med min mamma och lillasyster på den tiden och tjock-TVn vi hade där.

Så även om jag på något översiktligt plan var vagt bekant med folkmordet i Srebrenica och vilka parter som var inblandade såg jag filmen utan att egentligen ha någon koll. Filmen i sig är spännande, gripande, välgjord, och liksom smakfull. En film om folkmord kan lätt bli en revy av hemskheter som i bästa fall är jobbig att titta på och i värsta fall bara får en att zona ut, men Žbanić lyckas presentera en berättelse som får en att förstå allvaret utan att visa klipp efter klipp med människor som mördas eller mördats.

Rekommenderar kompletterande Wikipedia-läsning om en situation som i mångt och mycket fortfarande är aktuell, kaotisk och svårbegriplig.

Såg den hemma med Hedvig och Per.

Jobjörn liked this review