Little Caesar

Little Caesar ★★★★

angster drama regissert av Mervyn LeRoy

Med skuespillere som Edward G Robinson og Douglas Fairbanks Jr

Little Caesar blir ansett på som den filmen som startet gangster/mafia sjangeren på film.

Handlingen tar for seg Ceasar Enrico Bandello aka Little Caesar’s vei fra bunnen til toppen av gangster-hierarkiet og så til det uungåelige store fallet.

Caesar er til tross mange spekulasjoner ikke basert på Al Capone, men Salvatore ”Sam” Cardinella.

Veldig artig film uten tvil, gangsterene er ekstreme karakterer, og når de er sinte så slutter de hver setning med ”SAY!” og er de ekstra tøffe så peker de på deg med tommeltotten.

Skuespillet tror jeg er ufrivillig morsomt, eller så har de overdrevet for å ikke virke ”for” realistiske for så å skremme publikum eller lignende. Overgangen til lydfilm var også selvsagt en stor ufordring for mange skuespillere, og da blir mye for "overdrevet" skuespillermessig siden de var vant med store bevegelser og kanskje bruke kroppen mest mulig for å få poenget ut.

Det er litt usikkert når filmen egentlig kom ut, men i følge AFI så kom den ut i 1930, andre kilder mener 1931.

Uansett var filmen en gedigen suksess, og bør sees i dag av gangsterfans..