12 Rounds 2: Reloaded ★★

Bigger than life: regisseur Roel Reiné

Wanneer Roel Reiné op de regiestoel zit, weet je in ieder geval wat je kunt verwachten: een degelijk gebracht spektakel met een aardig script. Meer is dan ook de zoveelste actiesequel van hem dan ook niet. Het is weer een cool concept, dat matiger wordt gebracht door B-acteurs en een vaag scenario. Je zou een drinkspel moeten maken van de plotgaten.

Waar ik, net als bij Hard Target 2, ik weer een of andere Jason Statham-immitator zou tegenkomen die zich in het rond zou schieten, bleek ook dit keer een redelijk cool concept oninteressant te zijn gemaakt met een standaard poster.

12 Rounds 2: Reloaded - wat een titel ook, kies voor het vreselijke '12 Rounds 2' óf voor '12 Rounds Reloaded' please - blijkt niet over kogel'rounds' te gaan, maar een revengethriller van een man die boos is en de protagonist daarom een 12 rondes durend spel van leven en dood laat spelen.

Nadeel aan dit soort scenario's in het algemeen is dat de held wordt gereduceerd tot een leidend persoon en dat die in bedwang moet worden gehouden door zijn liefje, zonder dat de politie ertussen gaat zitten.

Gelukkig staat in een groot deel van 12 Rounds 2 de politie klaar om ze te pakken, maar hun idee om het spel maar uit te spelen - met als gevolg letterlijk een aantal belangrijke mensen die doodgaan - is nu niet echt briljant te noemen.

Het nadeel - of juist voordeel - aan Roel's direct-to-dvd-films is dat het zo makkelijk en eentonig is gebracht, dat je ondertussen lekker op social media kunt scrollen. Echt aandacht is niet vereist en wordt vergelijkend met Mad Max: Fury Road ook niet beloond.

De slowmotion wordt zelfs voor het episch/emotionele einde bewaard - al lopen de credits daarna wel nét te snel al over het scherm. Meteen is iedereen gelukkig, terwijl het einde nu niet super 'happy' is.

Maar dit soort films is zeker een markt en een publiek voor. Dit soort films zie ik liever op tv dan de onzin aan saaie films die soms langskomen. Zelfs mijn moeder zal hier wel van genieten.