Amsterdamned ★★★

Langs de Maas

De meest capabele en goedgemaakte film die ik van Dick Maas tot dusver heb gezien.

Logischerwijs speelt ook in Amsterdamned (1988) Huub Stapel de hoofdrol. Hij is er helaas niet zo goed in. Voor de verandering ziet hij er weer uit alsof hij er helemaal niet zou willen zijn. Het is vooral de kindacteurs die de show stelen; het is ongelooflijk hoe slecht ze de (van zichzelf al matige) dialogen wisten te brengen.

Maar nu we de negatieve kanten van de derde Dick Maasfilm hebben gehad, mogen we beginnen met loven. De regisseur en scenarist zelf maakt ook in zijn films de muziek. Dit doet hij weer met zijn piano/synthesizer, die het jaren '80 gevoel weer prachtig overbrengt. Verder is het lekker onderhoudend.

Dit keer speelt Huub een rechercheur dat moorden moet onderzoeken die gebeuren rondom de Amsterdamse grachten. In een mix van thriller en actie, gevuld met hier en daar wat passende horror, laat Dick Maas zien dat hij echt wel een film kan maken. Een eng in beeld gebrachte moord hier, een achtervolging door Amsterdam daar, het is echt heerlijk. Zelfs het scenario valt nog wel mee, min de dialogen dan.

Het is natuurlijk geen Maasfilm zonder borsten, dus ook hier zijn er weer een paar te vinden. Verder begint het me op te vallen hoe hij naar de wereld kijkt. Volgens hem heeft iedereen een keerzijde, iets te verbergen. Ook zijn afkeer naar journalisten begint op te vallen; expliciet komt dat naar voren in scènes in de eerste drie films.