Back to the Future Part II ★★★★

Vier jaar na de succesvolle tijdreisfilm Back to the Future verblijdde Robert Zemeckis alle fans met maar liefst twee vervolgen. Part II zou op de cliffhanger aan het einde van het origineel verdergaan en Part III, gelijk gefilmd na deel 2, zou een avontuur in het Wilde Westen worden.

Back to the Future Part II heb ik net als de andere delen enorm vaak gezien. Zov aak gezien dat ik de tel kwijt ben. Na een hiatus van meerdere jaren kijk ik er toch anders naar.

Altijd is dit deel een stevige concurrent met het origineel geweest. Ik hou van scifi en vliegende auto's kom je nu niet op zo'n leuke manier in iedere film tegen. Daarnaast had je óók nog een alternatieve 1985 én een originele invalshoek van de vorige film. Wat wil je nog meer?

Verbaasd merkte ik hoe volgestouwd Part II zit met referenties. Natuurlijk heb je de meest letterlijke vertolking van 'doe in het vervolg hetzelfde, maar dan groter en vetter' door twee Marty's in 1955 te laten rondlopen. Maar ook in het verleden, heden en toekomst wordt er al gehint naar deel 3 of stukken die later gebeuren. Het stoorde niet, maar het maakte de film minder effectief losstaand.

Verder gaat de tijdreislogica een beetje verloren. Als enorme fan heb ik me lange tijd verdiept in de trilogie en natuurlijk kloppen een aantal zaken niet. Prima als je een niet-mogelijke toekomst hebt bedacht - ze wisten echt wel dat vliegende auto's het niet ging worden - maar het feit dat Biff naar het verleden kan reizen, alles kan aanpassen en toch netjes de DeLorean terug kan brengen, heeft Doc zelf ook moeite met uitleggen in de alternatieve 1985. Dan natuurlijk nog het flauwvallen. Jennifer is blijkbaar nogal gevoelig voor haar toekomst/verledenbeeld. De rest - Biff, Marty én Doc - gaat het wel prima af.

Vergeet die hele alinea, want Back to the Future Part II is een avontuurlijke rit dat misschien wat minder goed in elkaar zit, maar alsnog echt een aanrader is. Het springt van hop naar her, het zit gevuld met actie en het verloopt allemaal lekker vlot. Maar moeten per se alle McFly's gevoelig zijn voor de 'chicken'-belediging?

Die hele Back to the Future Part III had van mij part nooit gemaakt hoeven worden. Ik had graag een soort cinematic universe ervan gezien, al begin ik bij het nadenken erover al stevig te twijfelen over de mogelijkheden, maar het Wilde Westen is wat vergezocht en onzinnig. Ik kijk hem binnenkort nog wel eens, maar het voegt zo niks toe aan de 1955-1985-2015 verhaallijn. Dat is wel echt puur avontuur.