Bonnie and Clyde ★★★★

Bonnie and Clyde (1967) is een soort heistfilm zonder grote overvallen. Hoe dan ook nog steeds erg leuk, goed gefocust zonder echte actie.

Samen overvallen

Zonder al teveel info ging ik in Bonnie and Clyde (1967). Ik kende het verhaal, maar niet de film. Hij stond in de 101 Movie Masterpieces van Empire, al weet ik niet of masterpiece het juiste woord is.

Clyde ontmoet Bonnie en samen gaan ze banken beroven; dat is in de basis het verhaal. Net zoals de originele Superman (1978) heeft deze film nauwelijks actiescènes, zeker voor een bankovervalfilm. De focus ligt op de romance(?) tussen de twee hoofdpersonen, de gevolgen van hun levensstijl en de personen om hen heen.

Verrassend genoeg worden de hoofdpersonen bijzonder positief neergezet. Het stelen en vluchten wordt geromantiseerd. Ook keurt de film subtiel de daden goed door het Robin Hood-achtige geven aan de armen en het onontkoombaar van moorden en er geen verantwoordelijkheid voor nemen. De film is duidelijk gekaderd en een concentreert geheel.

Maar een meesterwerk moet meer zijn dan een oude, boeiende dramafilm. Ik miste misschien de onderhuidse spanning en vette bankovervallen. Misschien verwachte ik iets anders. Toch best een hele leuke jaren '60 film die enkel wat minder spannend is geworden met de tijd.

73/100