Bros Before Hos ★★

Fijn, een slechte imitatie van een Seth Rogen-komedie. Jammer dat ik gelijk al matigheid verwacht bij een grote film uit Nederland.

Laat ik bij het begin beginnen. De makers zijn duidelijk filmfan en proberen dit wanhopig duidelijk te maken. Hun favoriete films - Rocky, Clerks, Superbad, Scarface en vast nog wel meer - kregen meer dan een referentie. Daarover verderop meer.

Gelukkig zijn ze (daardoor) ook creatiever dan de gemiddelde Nederlandse romcom. Met name het begin wijkt af van de "effectief" geschoten datefilms, waar mensen vrij kunnen improviseren. Af en toe doen ze beeldsgewijs lekker hun favoriete komedies na.

Daar blijft het alleen bij: referenties. Sterker nog: het is niet eens een grappige komedie. Je lacht alleen als een boer met kiespijn - van "Wauw, waarom gebeurt dit zo random?" tot "Nu weet ik zeker dat ik een betere Nederlandse film kan maken".

De film is eentje met een grote wijsvinger. Hij wijst mensen en momenten aan en zegt: "LACH HIEROM!" Naast de "Ha! Een peeeenis!" - omdat het een sekskomedie is - kon ik mij zelfs boos maken om hoe ze deden tegenover zogenaamde "autisten". Deze duidelijk normale mensen die internetgekkies nadoen, maken verstandelijk gehandicapten ronduit belachelijk zonder enig respect. En het is niet eerlijk en gebalanceerd: een paardobsessie lachen we uit, een seksobsessie niet.

Dat zou smaak kunnen zijn, dat snap ik. Alleen dat het plot en personages niet klopt, is gewoon slecht. Het werkt in de standaard 'boy meets girl'-structuur van alle Hollandse romcoms, rechtstreeks overgenomen uit scenarioboek Save The Cat!. Daar moet het alleen wel in zulke bochten wringen, dat het meer willekeurig is wat iedereen doet.

Personages zeggen dingen tegen elkaar waarvan je denkt: "Ehm, wat? Hoezo zeg jij dat en waar komt dat ineens vandaan?" Het zijn motivaties en zinnen die uit andere films komen. Films waar de makers zou van houden omdat ze goed zijn opgebouwd, grappig zijn en simpelweg 10 keer beter gemaakt zijn.

Nu geef ik toe dat ik de film misschien wat overanalyseer. Het is tenslotte een komedie om aan te zetten en naderhand gelijk weer te vergeten. Ik had niet eens aan een recensie moeten beginnen lol.

Want ik kan uit frustratie, de prachtige emotie, nog uren doortypen. Laat ik dat niet doen en concluderen dat het - gelukkig - minder grof is dan de New Kids-films is en daar blijft het bij. Het is een film om uit te lachen en 'toevallig' even te vergeten wanneer we praten over 'onze' Nederlandse filmindustrie.