Chicken Run

Chicken Run ★★★★

Komische kippen

In een concentratiekamp, ergens midden in Groot Brittanië, dwingen een man en een vrouw hun bedrukten om... eieren te leggen. Ja, Chicken Run (2000) is een film die me erg deed denken aan het begin van Animal Farm (1954). Alleen dan zonder het communisme.

En de film is er een heel stuk grappiger door. Alleen al de accenten van de kippen. Het begint gelijk met een ontsnappingspoging. Want ja, de kippen willen helemaal niet opgesloten zijn. Het is een soort propaganda voor democratie; iets waar ik niet zoveel problemen mee heb.

De kippen zoeken een manier om te ontsnappen, omdat de omstandigheden in de dichtbije toekomst verslechteren naar het moment dat ze allemaal worden vermoord. Begrijpelijk dat ze willen ontsnappen dus. Het zit vol met grappige, typerende, herkenbare personages, zoals de kip die alleen maar breit, de Schotse oorlogskip, de Amerikaanse vrijheidskip, de slimme, en ga zo maar door. Hierdoor leer je ze in korte tijd wel te onderscheiden, wat anders nog wel een lastige opgave was geweest.

Ik ben erg blij met het resultaat. Chicken Run is hilarisch. En dat zou het moeten zijn. Tok tok.

79/100