Easy Rider ★★★

Twee hippies op een motor gaan op reis om drugs te verkopen. Tijdens deze tocht komen we Jack Nicolson (gezellig!) tegen, krijgen we te horen wat de term 'dude' betekend en zitten we gezellig om kampvuurtjes heen. Easy Rider (1969) voldoet aan zijn naam.

Mijn hele leven word ik doodgegooid met woordgrappen met mijn achternaam. Op mijn basisschoolplein heb ik regelmatig 'Baby Born' gehoord, die refereert naar de babypoppen die wij zelf ook thuis hadden om mee te spelen.

Maar ook veel Engelstalige nummers wisten mijn achternaam nieuwe betekenissen te geven. Clearance Clearwater Revival, John Mayer, OneRepublic, Justin Bieber en Lady Gaga hebben een nummer met Born in de titel. Bruce Springsteen is wel de koning; hij heeft 'Born in the USA' én 'Born to Run' gemaakt.

Born to be Wild, hét nummer van Easy Rider, deed me weer denken aan deze ongemakkelijke, maar af en toe leuke naam die ik mijn vrouw later zou willen geven.

Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit in hoeverre de film eigenlijk hippiepropaganda is. De levensstijl van hippies wordt met weinig kritiek getoond, geromantiseerd en medelijden opgewekt. En de boze gewone man haat ze en beëindigt letterlijk de film plotseling.

Vanuit de cultuur toen is Easy Rider juist enorm interessant en de positie in de jaren '60: het verschilt veel met bijvoorbeeld Psycho (1960) negen jaar eerder. Vooral een lekkere roadfilm om heerlijk mee wakker te worden.