Eddie the Eagle

Eddie the Eagle ★★★★★

Eddie the Eagle (2016) gaat over een erg gedreven jongen die graag met skispringen naar de Olympische Winterspelen wilt. Deze biografische film gaf mij echt een goed gevoel en had een mooi moraal. Daarom vind ik het lastig om de film te bekritiseren. Van mij part had het begin iets meer tijd voor worden genomen en Hugh Jackman als goedzak is erg wennen in begin.

Droom of waanzin?

Je hebt dromen en je hebt waanzin. Het verschil tussen die twee is zo dun, dat je van tevoren niet goed kunt zien welke het is. Dromen houden je scherp en op je doel gericht. Waanzin houdt je wakker en daardoor juist van je doel af. Toch kan je hoe gek en onmogelijk je droom of waanzin ook lijkt, het lukken.

Zelf ga ik door het leven met het motto “Als je iets wilt, moet je het zelf pakken.” En dat is wat Eddie Edwards (gespeeld door Taron Egerton) eventjes in Eddie the Eagle (2016) gaat doen. Hij wil al sinds dat hij klein is naar de Olympische Spelen. Wanneer de jongen ontdekt dat er in Engeland geen team is voor skispringen, neemt hij het hef in eigen handen en gaat proberen om via deze weg mee te mogen doen met de Olympische Spelen.

Wolverine is good guy
Gelukkig hoeft hij dat niet alleen te doen. Wolverine komt namelijk gezellig om de hoek kijken. Nou, niet helemaal. X-Men acteur Hugh Jackman speelt de rol van de coach van Eddie. Nu zie ik hem meestal in dramafilms, dus ik moest even wennen aan zijn uiteindelijk inspirerende en behulpzame personage.

Zo positief
De film is van begin tot eind superpositief neergezet. Je leeft vanaf de eerste minuut mee met Eddie, die vanwege zijn klungeligheid en doorzettingsvermogen alleen maar liefdevol kan worden ervaren. Al is het verhaal hierdoor bijzonder voorspelbaar, toch heb ik erg genoten van de film in zijn geheel.

Inspiratie
Ook de film The Walk (2015), die wat serieuzer toon heeft, vertelde deze boodschap: volg je dromen en doe het onmogelijke. Zie de limieten en figuurlijke muren om je heen niet als redenen om op te geven, maar als middelen om creatieve oplossingen te verzinnen en trotser te zijn op jezelf wanneer het je is gelukt. Als er pas iets vervelends is, is op je sterfbed erachter komen dat je de helft van je leven hebt verprutst doordat je te vroeg opgaf.

Block or Report