El Mariachi ★★★

Het is vakantie en ik lees Robert Rodriguez succesverhaal 'Rebel Without A Crew'. Hij maakte op 23-jarige leeftijd zelf een film voor zo'n 7000 dollar. Zelf schreef hij het script, ging hij op bezoek bij locaties, koos zijn acteurs uit, repeteerde en schoot hij de scenes en deed zelf de montage.

Nu kreeg ik wel een beetje een beeld bij de film terwijl ik las, maar om het nu echt in actie te zien hoe hij het heeft gedaan is toch bijzonder. De Mexicaanse actiefilm zit bijzonder goed in elkaar voor dat het door een jaar ouder iemand is gemaakt.

Ik ben echt geïnspireerd geraakt door zijn manier van werken. Dat hij succesvol is geworden, maakt mij niet eens zoveel uit. Fijn dat hij geld verdient met zijn Hollywood-producties. Juist hoe hij door eerst een tiental shorts te maken in z'n eentje en zo heeft geoefend, dat inspireerde mij.

Het is wat hij in de opening van het boek ook aangeeft: het verschil tussen een filmmaker willen zijn en er een zijn is door het daadwerkelijk te doen. In het digitale tijdperk is er, nog minder dan in de jaren '90, een drempel om te beginnen. Dus waarom maak ik het voor mezelf zo moeilijk? :')