Feeding Frenzy ★★★

De mannen van RedLetterMedia

Om een goed beeld van Feeding Frenzy (2010) te krijgen, heb je enige kennis nodig van de regisseurs Mike Stoklasa en Jay Bauman nodig. De twee zitten achter het YouTube kanaal van RedLetterMedia, die vooral bekend zijn geworden door de door Mike gemaakte The Phantom Menace Review. Dit was meer dan een gewone recensie, maar een diepe analyse van alles wat eromheen zit én ook nog een verhaallijn wat op de achtergrond speelt.

Tijdens hun filmopleiding ontmoette ze elkaar. Deze horrorkomedie is een van de films die ze samen hebben geregisseerd en geproduceerd.Feeding Frenzy is een capabel gemaakt filmpje dat zichzelf totaal niet serieus neemt. Alle horrorclichés komen aan bod, waarvan sommigen een twist hebben en anderen niet. Iedere keer wordt je verrast met de uitkomst.

Het gaat over Jesse, die zijn liefde voor Christine niet beantwoord krijgt. Hij werkt bij Mr. Plinkett, de gelijknamige dikke man van de reviews, ditmaal gespeeld door Rich Evans. Deze gekkerd heeft in zijn kelder van zijn winkel rare beestjes zitten. Deze vallen iedereen aan dat ooit in de winkel is geweest. Het verhaal achter het monster aan het einde is zo ridicuul dat het grappig wordt.

Bij de gekke monsters en de bloederige slachtoffers zie je wel duidelijk dat dit nep is. De effecten zijn duidelijk gemaakt door mensen die zijn best doen en veel liefde voor het genre hebben. In dat opzicht heeft het veel vergelijking met De Lift (1983), al is het daar wat mislukt en vooral saai. Waar Feeding Frenzy zich meer op focust, is de komedie.

RedLetterMedia's gevoel voor humor is vreemd. Hun YouTube filmpjes zijn ook bijzonder apart te noemen. Ik kon er zelf niet echt om lachen, gek genoeg als fan van hun kanaal. Het komt bizar over en dat is hun vorm van humor. Ik kan het wel waarderen, maar het zorgt niet voor het makkelijke schaterlachen.