How Not to Make a Movie ★★★

De mannen van RedLetterMedia

Nu heb ik ondertussen al een aantal maal gepraat over RedLetterMedia en hun content waar ik zo van houdt. Door de documentaire How Not to Make a Movie (2013) leer je de feitelijke achtergrond van hoe ze elkaar leerden kennen en hun eerste film Gorilla Interrupted (2003) maakten.

Hierdoor moet ik wel wat rectificeren uit mijn eerdere recensies. Daar schreef ik dat ze elkaar op de filmopleiding hebben ontmoet. Maar het was al eerder, toen ze net zo oud als ik waren en de ergste onzin al maakten zonder budget.

Hoewel deze korte documentaire draait om het maken van die eerste film samen, lijkt het meer het begin van de diepe relatie in het drietal te willen blootleggen. Helemaal door het gebrek van de vierde maker, Garrett Gilchrist.

Garrett's kant van het verhaal leek me bijzonder interessant. In de docu schemert het wel door waarom ze niet kozen om met hem samen te werken, maar het had zoveel dramatischer gekund. Juist hierin lijkt een steekje te zijn laten vallen.

Voor de rest is How Not to Make a Movie een prima film die degelijk in elkaar zit. Leuk is het segment waarin ze laten zien hoe ze hem hebben geremasterd in de 'true spirit' van wat ze toendertijd konden doen.

Als je verwacht dat het de titel waarmaakt, zal het vies tegenvallen. Het is denk ik in combinatie met Gorilla Interrupted een heerlijke introductie in de wereld van RedLetterMedia en hun gekke obsessies.