Kong: Skull Island ★★★

De zoveelste incarnatie van King Kong en zijn Skull Island brengt een mysterieuze film met zich mee, dat de complete vibe van de jaren '70 overbrengt.

Stel je voor: het is 1933. De eerste King Kong film verschijnt voor je op het scherm. Met verwondering bekijk je de anderhalf durende actiefilm over een enorme aap dat de hele stad aan stukken slaat. Had je ooit kunnen bedenken dat we zo'n 80 jaar later nog steeds films over dit beest maakten?

Kong: Skull Island (2017) is een heerlijke, typerende actie-avonturenfilm. Als ik aan het genre denk, komt het gevoel wat ze hier overbrengen naar voren.

De Vietnamoorlog is net tot een halt geroepen, maar Samuel L. Jackson en zijn mannen worden toch nog gevraagd om te helpen met één missie naar een mysterieus eiland. Daar blijkt John Goodman, een complotdenker zoals zijn personage in 10 Cloverfield Lane (2016) had gelijk: er zijn monsters op aarde - en ze zijn zeker niet klein.

De bovenstaande beschrijving is niet compleet; zo ontbreekt de eigenlijke avonturenprotagonist Tom Hiddleston en oorlogsfotograaf/sidekick Brie Larson, en de verrassende(?) ontdekking van John C. Reilly, die helpt om van het eiland af te komen.

Want hoewel de opzet meer draait om 'zijn er monsters?', is de rest van de film meer 'hoe komen we van dit eiland af?' en het dilemma of ze het monster moeten doden. Daarin blijkt er ineens een duidelijke scheiding tussen twee kampen te zijn, waaruit conflict bestaat die redelijk snel wordt weggedaan en ingeruild voor een gevecht tussen King Kong en andere monsters. Er gebeurt veel, maar focus ontbreekt; er zijn niet teveel personages, maar het vervelende is dat de hoofdpersonage steeds switcht en onbelangrijke personages eventjes aandacht krijgen omdat.

Dan alsnog: het ziet er fantastisch uit. De belichting en de cgi was adembenemend. Zelf heb ik niet zoveel met monsters die monsters vechten; een van de redenen waarom ik Pacific Rim (2013) niet zo tof vond. In de eerste kwart voornamelijk waren de kleuren echt mooi en bracht de kleding (en de Nixon bobble head) de typerende sfeer van die tijd. Of in ieder geval hoe we het nu herinneren.

Jammer dat het grootste gedeelte van Kong: Skull Island lopen door de jungle is, al was dat met één duidelijke protagonist ook wel leuk geweest. Er waren wel wat toffe momenten, wanneer ze bijvoorbeeld andere monsters tegenkwamen. Het liefste had ik ook gezien dat Tom Hiddleston hét hoofdpersonage was geweest. Hij was tenslotte de echte avonturier. Nu had hij niet eens personageontwikkeling!

Terwijl het zo goed begint, maken de focusproblemen Kong: Skull Island tot een teleurstelling. Dat terwijl het er echt mooi uitziet.

Wilco liked these reviews