La La Land

La La Land ★★★★★

Dansen door Los Angeles, zingend over de straten, romantiek, drama, liefde en dromen; La La Land (2016) is mijn favoriete film van dit jaar.

Dansend van blijheid!

Nog geen twee weken geleden schreef ik in mijn recensie van deze film het verlangen om hem gelijk nog eens te zien. En dat heb ik gedaan. De eerste keer dat ik betaalt twee keer naar dezelfde film ben geweest. La La Land (2016) is bij de tweede keer net zo fantastisch.

De film begint met een onafhankelijke sequentie - of eigenlijk is het gewoon één doorlopend shot, holy shit! - van een file in Los Angeles waar plotseling iedereen vrolijk begint te zingen en te dansen. De sfeer, het thema en afsluitend de personages worden geïntroduceerd en de toon is zo duidelijk gezet dat je eigenlijk schrikt. Alles wat je van de film verwachtte, is weggeblazen en nieuwsgierig en een beetje overdonderd begin je de rit.

Wat komt is een tweedelig verhaal, die door de pauze in de bioscoop perfect in tweeën werd geknipt. In het geheel is het een liefdesverhaal met de komst en val van de relatie. Maar ook die van hun dromen. De muziek is tekenend en fantastisch.

Weet je, ik denk dat ik nog meer verliefd ben geworden op deze simpele, doch meeslepende en emotionele film. En dat einde, zo effectief en perfect, al maakte die de eerste keer meer impact op me. Dit keer wist ik wat ik kon verwachten en kon ik het begin beter waarderen.

La La Land is mijn favoriete film van 2016. Dat is wel duidelijk.

98/100

Wilco liked these reviews