Murder on the Orient Express ★★

Eigenlijk is dit best wel een vermakelijk filmpje. Het verhaal is per definitie al interessant - het is niet voor niets een Agatha Christie verfilming - maar verder heeft het geen bestaansrecht.

Waarom? Murder on the Orient Express laat het verschil zien tussen film en tv, helemaal in het gouden tijdperk van nu. In de trailer zie je de sterren een voor een langskomen en lijkt er een druk mysterie aan de gang te zijn.

Waar bevinden zich alle mysteries normaal gesproken? Op televisie. Het is namelijk visueel een niet heel interessant genre en eentje die je juist kan uitbreiden. Zelfs over meerdere afleveringen raak je geboeid.

De reden dat dit op (prachtige 70mm, aan de kleuren te zien) film is en niet op tv is naast de sterrencast de beelden in cgi. Yes, computeranimaties worden gebruikt, zij het gematigd.

Waarom Johnny Depp, Judi Dench, Willem DaFoe en Daisy Ridley - om er maar een paar te noemen - in dit moordmysterie zitten en wat stereotypetjes spelen, snap ik niet echt. Veel tijd om ze te leren kennen krijgen we echt niet. Ze hebben wel een momentje waardoor je ze herinnert, maar ook meer gebeurt er niet.

Het is ook niet zo'n film waar je boos op kan worden. Misschienkun je Kenneth Branagh bekritiseren om geen echte Belg/Fransman te casten en zichzelf de rol te geven, maar hij is zo leuk. Alleen al het snorkapje was zo heerlijk.

Het is ook dus meer de vraag waarom dit drama bestaat en waarom je het zou moeten zien. Het kijkt prima weg, is niet beledigend, maar waarschijnlijk - of je de uitkomst al weet of niet - weinig verrassend.

Christie's verhaal is zo goed, maar heel visueel interessant is het niet. Ik had zelfs zonder verwachtingen meer verwacht van een film die me terug deed verlangen naar The Polar Express.

Wilco liked this review