Once Upon a Time in America

Once Upon a Time in America ★★★★

Once Upon A Time in America (1984) is een enorm lange dramafilm, die het wel de complete lengte boeiend houdt. Erg mooie muziek en omgeving.

De allerlangste film die ik heb gezien

Een film die langer duurt dan 2 uur ga ik niet zomaar aanzetten. Normaal gesproken is een film al een hele opgave. Het is een enorme hoeveelheid tijd die je inlevert en waar je ook nog eens je aandacht bij vast moet houden. Al een paar jaar stond Once Upon A Time in America (1984) in mijn catalogus, klaar om bekeken te worden. Naast dat het een enorm goede film zou moeten zijn, was het gelijk de allerlangste film die ik ooit zou kijken met een duur van iets minder dan vier uur.

Vier uur. Doe even normaal. In die tijd kun je gewoon twee normale films kijken.

Robert De Niro speelt weer eens in een criminele dramafilm, dit keer zonder actie. In plaats daarvan vertelt het je een enorm lang(zaam) verhaal over zijn criminele verleden, samengevoegd met hoe hij dertig jaar later teruggaat naar de overgebleven mensen om ze te spreken en closure te krijgen.

Het verhaal zit erg goed in elkaar met een laag tempo. De hoogte- en dieptepunten zal je niet gelijk doorhebben, net als in je echte leven. Pas wanneer je terugkijkt kun je die schatting maken. Dat samen met de prachtige, herkenbare muziek van Ennio Morricone en de mooie beelden van het verleden en door de snelheid wat meer tot hun recht komen, is het een fantastische film geworden die ik veel hoger had gegeven als ik van langzame dramafilms hield en een stuk korter was. Beter dan The Godfather (1972)? Nét niet.

84/100

Block or Report