Space Cop ★★★

De mannen van RedLetterMedia

EEN AGENT UIT DE TOEKOMST EN EEN AGENT UIT HET VERLEDEN MOETEN SAMENWERKEN OM DE WERELD TE REDDEN. "HE'S A COP. FROM THE FUTURE. THE FUTURE OF SPACE."

De vreemde mannen van RedLetterMedia komen met een nieuwe bizarre film. Space Cop (2016) is een scifi buddycop komedie dat de futuristische antiheld Space Cop (gespeeld door Rich Evans) koppelt aan een 60 jaar lang ingevroren detective (Mike Stoklasa). Ze moeten de wereld redden door de aliens te stoppen.

Waarin de vorige samenwerking van Mike Stoklasa en Jay Bauman die ik heb gezien (Feeding Frenzy (2010)) de humor op een meer organische manier tot stand komen, lijkt het hier geforceerder. Je kunt er natuurlijk over discussiëren dat dat grappiger is. Maar twee mannen die naast elkaar door een gang willen lopen en daardoor maar langzaam vooruit lopen, terwijl de scène maar doorloopt... meh.

De leukste humor zit hem in het over en weer tussen Space Cop en de detective. In plaats van dat je één fish-out-of-water personage hebt, heb je er nu twee. De ongemakkelijke momenten van de onzekere detective zijn ook wel leuk.

Het is alleen jammer dat het zo overvol zit met wat houterig, bewust slechte acteerprestaties, cliché momenten, rare plotwendingen, matige cgi en andere special effects en de slechte dialogen met enorm veel uitleg. Maar het grootste gedeelte is allemaal bewust gedaan.

Dat is iets wat je moet kunnen waarderen of iets waar je je aan kunt ergeren. Deels ligt het natuurlijk aan het beperkte budget, voornamelijk met de cgi. Toch begint bij mij de vraag op te borrelen in hoeverre ze wel competent zijn om een goede film te maken. Waar is de grens tussen parodie en incapabel?

Als grote RedLetterMedia fan is het heerlijk om te zien dat het vol zit met referenties, van de bekende quotes ("Oh my gaaawd", "Its working, its working!") tot een nieuwsreporter met de achternaam Grabowski. Maar als je dat er niet uit kunt halen of de rare soort content van ze niet kan waarderen, valt er weinig uit te halen.

Opsommend heb je een bizar en deels origineel verhaal, vertelt op een cliché manier vol ongemakkelijke humor en veel referenties. Daarnaast lijkt het budget zo laag dat het allemaal niet echt genoeg aanvoelt. Of je het grappig vind, moet je natuurlijk bij jezelf nagaan, maar ik kon er niet heel hard om lachen.