Star Wars: The Last Jedi ★★★★

Visueel de prachtigste Star Wars film tot dusver, maar dat zie ik graag overtroffen.

De humor is veel kritiek over geweest. In de films hiervoor waren de grappen strak gescheiden van de dramatische momenten, maar Johnson wilde hier nogal eens een grapje maken en de flow ermee onderbreken. Het haalt de tension eraf wanneer dat nog niet moet.

Helemaal omdat het buiten de bioscoop helemaal niet zo'n grappige film is. Ook nu voelt hij erg lang en vooral bij Finn's casino-avontuur zit je te wachten totdat het andere verhaal verder gaat. Niet omdat dit nu saai is - in een andere film had dit complete stuk het belangrijkste kunnen wezen - of dat het onnodig was. Helemaal niet, maar drie verhalen volgen is toch teveel vrees ik.

De actie is fantastisch en boeiend, iets wat niet zo gewoon is in blockbusterland. De troonkamerscene is daarin echt prachtig. Het begin van Rey en Luke's verhaal hierin zegt eigenlijk: 'fuck you, vorige film' wat ik wel heel onnodig vond voor zo'n grapje.

The Last Jedi zet je dan niet zo snel aan als The Force Awakens, simpelweg door de lengte en de beperkte speelruimte die het verhaal geeft. Zoveel plekken kunnen ze ook weer niet heen door die stomme First Order. Maar sowieso een lekker filmpje. Porks en vooral de Caretakers had ik niet willen missen.

Wilco liked these reviews