Thor ★★

Ugh. Ik neem even wat afstand van films, hoor. In plaats van dit alleen maar kijken, een balans vinden tussen dit, series, games en boeken. Dat met behulp van gelijksoortige sites.

Helaas bestaat er voor series (en games eigenlijk ook) niet een hele goede site en gebruik ik IMDb. Boeken kun je natuurlijk ideaal bijhouden via Goodreads, al vind ik Letterboxd zo velen malen beter en strakker in dit hele concept. Er is voor videospellen ook een kopie van Goodreads, dat bekend staat als Grouvee, maar dat is echt bijna een exacte kopie van Goodreads - met daarbij alle gebreken.

Het heeft al zijn vruchten afgeleverd: na meer dan een maand geen serie te hebben gezien, ben ik spontaan in het vierde seizoen van Bojack Horseman gesprongen (ik ben nu al bij aflevering 4). Ik weet niet eens hoe lang geleden ik écht een spel heb gespeeld, maar nu heb ik er zelfs zin in.

Mijn hobby is nooit geweest om alleen maar films te kijken. De afgelopen twee jaar heb ik alleen een heleboel ingehaald en kennis vergaard. Erg plezierig is de review-optie (en design!!) van Letterboxd, waardoor ik nu honderden stukken heb geschreven zonder daar erg in te hebben.

In twee jaar heb ik zo'n 600 nieuwe films gekeken en er veel van genoten. Dat zijn er 6 per week. Bijna 1 per dag! Twee uur van mijn dag 'kwijt' aan cinematische, maar vooral passieve entertainment - en kunst.

Het weerzien van Thor maakte dit zo overdreven duidelijk. Ik wilde wel een film kijken, maar ik had geen zin om te kijken. Het was ruis. Niet dat dit altijd zo is, maar zo voelde het. Wat moest ik dan doen? Niks?!

Helaas zijn mijn hobby's passief. Kan ik er wat aan doen. Ik geniet gewoon enorm van het hebben, kijken, spelen, lezen, schrijven en weten. Film leek mijn ultieme genietplaats, maar dat is niet zo. Het is breder.

Zo af en toe kijk ik met jaloezie naar anderen. Bijvoorbeeld mensen die met werk in film, schrijven, video's maken of journalistiek al op jonge leeftijd meer hebben bereikt dan ik. Zelfs mensen die meer films, series, games, boeken of wat dan ook hebben gekeken, gespeeld, gelezen. Natuurlijk moet dat niet. Maar het is menselijk.

Ik kan niet meer doen in 24 uur dan dat ik doe. Ik moet ook niet meer willen doen. Het komt allemaal nog wel. Ik heb nog wel even. Heel vaak vergeet ik dat er naast die (jonge) specialisten waarmee ik me als divers persoon vergelijk, nog honderdduizenden, zo niet miljoenen anderen zijn.

Als ik Thor niet in deze situatie keek, maar ik het deed omdat ik dat wilde doen op dat moment, had ik er echt wel meer van genoten. Dat bedoel ik met beter naar mezelf luisteren. Niet denken dat ik wat moet doen, maar echt weer dingen doen die ik wil doen.

Jammer dat ik nu niets over de film heb geschreven, hè?