Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri ★★★★

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is niet mijn top 10-materiaal. Een korte blik naar mijn favoriete films ooit of mijn eindejaarslijstje laat dat wel zien. Dat betekent niet dat ik wanneer ik een goede film zie, ik hem niet kan waarderen.

Schrijver en regisseur Martin McDonagh zet namelijk weer een fantastische film neer die balanceert tussen hilarisch en tragisch. Met prachtige beelden en een steengoed scenario zet hij een verhaal neer dat je meeneemt tot waar je het niet verwacht.

De opzet lijkt beperkend. In een klein dorpje in het zuiden van Amerika, is een vrouw gefrustreerd op de politie. Daarom besluit ze om drie grote billboards in the middle of nowhere te huren en erop de vraag te stellen: waarom gebeurd er niks?

Het is niet zomaar een boze witte vrouw waar de film om draait. Het is een hele sterke, die door Francis McDormand perfect wordt gespeeld. De personage in dit dorpje komen door elkaar nog wel voor hetere vuren te staan. Waar het naartoe gaat, kun je nauwelijks voorspellen. Maar wat boeiend blijft het allemaal.

Het lijkt een typisch dorpje met wat stereotypes die hun ding doen, alleen heeft iedereen zoveel lagen en is het scenario zo gefocust dat zo'n goed filmpje eruit is gekomen. Geen toeval als je naar McDonagh's filmografie kijkt.

Persoonlijk zou ik Three Billboards niet nog een keertje gaan aanzetten. Wel zou ik hem echt aanraden. De bioscoopzaal lag vaak in een deuk en dat had ik niet van deze dramafilm verwacht.