Up in the Air ★★★★

Up in the Air (2009) is een romantische film met Clooney over het nut van het leven. Zit vrij goed in elkaar, was diepzinniger dan verwacht.

Lekkere boekverfilming met een verrassende structuur

Het leuke aan boekverfilmingen is de wat andere opbouw dan bij een origineel verhaal. Dat komt doordat boeken al een vorm hebben gehad. Originele scenario's worden bedacht met een net wat ander medium in het hoofd, met plottwists en personageontwikkelingspunten al bedacht. Eerder dacht ik dat elke film op dezelfde manier was opgebouwd. De afgelopen 10 jaar zie je de invloed van een boek als Save The Cat! die uitgaat van een structuur met drie actes en bepaalde punten wanneer iets moet gebeuren. Iets waar een boek niet vanuit gaat.

Up in the Air (2009) is dus een boekverfilming, waar ik door die vaste filmstructuur dacht dat ik wist hoe het af ging lopen. Toch werd ik positief verrast. De film gaat over George Clooney, die voor zijn beroep mensen moet ontslaan op vele plaatsen in Amerika. Wanneer nieuweling Anna Kendrick voorstelt om ontslaan met de computer te doen om reiskosten te besparen, neemt hij haar mee om te zien hoe ontslaan eigenlijk gaat.

Bij een film volgens de Save The Cat! beatsheet van Blake Snyder weet je precies wat je kunt verwachten. Zo zou ik het opbouwen, uit mijn losse pols:

Acte 1: Clooney en Kendrick ontmoeten elkaar, zij stelt voor om ontslaan via computer te doen, hij twijfelt en tegen het einde van acte voor: "Kom mee" en zij gaat mee.
Acte 2: Clooney en Kendrick gaan op reis, merken hoe ze van elkaar verschillen. Clooney kan echt niet met tech overweg, Kendrick kan echt niet met real-life overweg ofzo. Ze zijn het echt niet met elkaar eens, vechten met elkaar en komen tot het besluit dat ze niet overweg kunnen.
Acte 3: Ze komen terug bij elkaar, verzinnen een mix tussen de twee mogelijkheden en hebben een happy end. Misschien zelfs wat liefde tussen de twee. Een heerlijke romcom.

Bij de uiteindelijke film is dit maar de helft van de film. Het is breder, gaat over eenzaamheid en de zoektocht naar geluk. Clooney dacht dat hij zijn leven had uitgevogeld, maar blijkt meer te willen die hij eerst niet eens miste. Ik zocht een film die lekker wegkeek en kreeg er gratis motivatie en inspiratie bij. En daar hou ik van.

74/100