Wild ★★★★

Wild (2014) is een flashbackgevulde film over het avontuur van een jonge vrouw om een pokke-end te lopen om meer over zichzelf te ontdekken.

Avonturen op de weg van flashbacks

Een jonge vrouw gaat op avontuur. Een lange wandeling staat voor de boeg. Wild (2014) trok meteen mijn aandacht door de grote titel- en themaovereenkomst met Into The Wild (2007), een fantastische film met zinnig avontuur en enorme emotionele impact. Helaas ontbreekt dit in zijn naamgenoot.

De vergelijking is misschien wat makkelijk, maar door de makers bewust gekozen. Dan beschuldig ik de film van dezelfde gemakkelijkheid door het gebruik van flashbacks, zoals If I Stay (2014) dat doet. Begrijp me niet verkeerd; het kan heel effectief gebruikt worden (op creatieve wijze in Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)), maar vaak is het erg onorigineel en veels te makkelijk. Iemand die de deur opendoet kan nog interessant gemaakt worden met een twee uur durende terugblik van zijn zware leven. De kunst is juist om het verhaal in het heden te vertellen.

Deze flashbacks brengen best een interessant verhaal naar voren, het gaat uiteindelijk om de reis zelf. Hoewel die ook wel tof was, loopt ze enkel een stuk, ontmoet mensen die ze waarschijnlijk niet zal herinneren, overleeft ze in barre tijden en krijgt ze veel hulp. De voice-over moet ons nog vertellen dat ze is veranderd en anders tegen haar verleden aankijkt. Eerlijk gezegd vind ik haar vooral dom om dat ze er ooit aan begonnen was.

71/100